Kezdd az adatokkal, és zárj egy sztorival

Ahhoz, hogy bevond az olvasóidat, képesnek kell lenned arra, hogy elérd őket egy olyan címsorba illő adattal, amely miatt leülnek és odafigyelnek rá. Neked szinte képesnek kellene lenned arra, hogy anélkül olvasd el a sztorit, hogy tudnád, hogy ez egy adathalmazból készült. Tedd izgalmassá, és ne felejtsd el, hogy kik a közönséged van, amikor elkezded.

Egy példa erre az, hogy ezek megtalálhatók egy olyan projektben, amelyet az Oknyomozó Újságírók Irodája hajtott végre az Európai Bizottság Pénzügyi Átláthatósági Rendszerének használatával. A sztorit úgy építették fel, hogy az adathalmazt különleges lekérdezésekkel közelítették meg gondolatban.

Olyan kulcsfogalmak miatt néztük át az adatokat, mint pl. a „koktél”, „golf” és „munkaszüneti napok” Ez lehetővé tette számunkra, hogy meghatározzuk, hogy mennyi pénzt költött a Bizottság ezekre az elemekre, és ez sok kérdést és követhető történetfonalat vetett fel.

De a kulcsfogalmak nem mindig azt adják, amit szeretnél, néha hátra kell dőlnöd és át kell gondolnod, hogy valójában mit keresel. E projekt során azt is ki akartuk deríteni, hogy a biztosok mennyi pénzt költöttek a magánrepülőgéppel való utazásra, de mivel az adathalmaz nem tartalmazta a „magánrepülőgép” kifejezést, az idegenforgalmi szolgáltatóik nevét más eszközökkel kellett megszereznünk. Miután megtudtuk a Bizottság számára szolgáltatást nyújtó szervezet, az „Abelag” nevét, képesek voltunk lekérdezni az adatokat ahhoz, hogy kiderítsük, mennyit költöttek az Abelag által nyújtott szolgáltatásokra.

Ezzel a megközelítéssel volt egy világosan meghatározott célunk az adatok lekérdezését illetően, mégpedig az, hogy találjunk egy olyan adatot, amely alkalmas lenne a címsorba a követett adatokat színesen adtuk meg.

Egy másik megközelítés az, hogy egy feketelistát kezdjünk nézni, és keressünk kizárásokat. Egy egyszerű módja annak, hogy sztorikat nyerj az adatokból az, hogy tudd, mit nem kellene közöttük megtalálnod! Egy jó példát szemléltet a Financial Times és az Oknyomozó Újságírók Irodája közötti együttműködéssel végrehajtott EU Strukturális Alapok projekt arra, hogy ez hogyan működik.

Lekérdeztük az adatokat a Bizottság szabályai alapján arról, Azt kérdezte az adatokat, a Bizottság saját szabályai arról, hogy milyen vállalatok és társulások számára kellene megtiltani, hogy részesedjenek a strukturális alapokból. Az egyik példa a dohányra és a dohánytermelőkre fordított kiadás volt.

A dohányipari cégek, gyártók és termelők nevével ellátott adatok lekérdezésével olyan adatokat találtunk, amelyek feltárták, hogy a British American Tobacco 1 €-t kapott egy németországi gyárért.

Mivel a finanszírozás megsértette a Bizottság kiadásaira vonatkozó szabályokat, ez gyors módszer volt arra, hogy sztorit találjunk az adatokban.

Soha nem tudhatod, mt találhatsz egy adathalmazban, így csak vess rá egy pillantást. Elég merésznek kell lenned és ez a megközelítés általában akkor működik a legjobban, amikor megpróbálsz olyan nyilvánvaló jellemzőket beazonosítani, amelyek megjelennek a szűrésen keresztül (a legnagyobb legkiugróbb, a leggyakoribb, stb).

— Caelainn Barr, Citywire