Hogyan készítsünk híralkalmazást

82. ábra Dialysis Facility Tracker (Dialízist nyújtó létesítmények követője) (ProPublica)
82. ábra Dialízist nyújtó létesítmények követője (ProPublica)

A híralkalmazások ablakok a történet mögött rejlő adatokra. Lehetnek kereshető adatbázisok, elegáns vizualizációk, vagy valami teljesen más dolog. De nem számít, milyen alakot öltenek, a híralkalmazások arra ösztönzik az olvasókat, hogy olyan környezetben lépjenek kapcsolatba az adatokkal, amely érthető a számukra: a területükön tapasztalható bűnözési trendek keresése, a helyi orvosuk biztonsági adatainak ellenőrzése, vagy a választott jelöltjük keres politikai közleményeinek keresése.

Több, mint csak csúcstechnológiai infografikák, a legjobb híralkalmazások tartós termékek. Ezek gyakran úgy élik túl a hírek életciklusát, hogy segítenek az olvasóknak megoldani a valós problémákat, vagy olyan hasznos vagy újszerű módon válaszolnak a kérdésekre, hogy maradandó erőforrásokká válnak. Amikor a ProPublicánál dolgozó újságírók fel akarták deríteni az amerikai vese dialízis klinikák biztonságát, készítettek egy alkalmazást, amely segített a felhasználóknak annak az ellenőrzésében, hogy a szülővárosukban működő létesítmény biztonságos volt-e. Egy ilyen fontos és lényeges szolgáltatás nyújtása olyan kapcsolatot teremt a felhasználókkal, amely messze túlmutat azon, hogy milyen elbeszélő történetet képes egyedül készíteni.

Ebben rejlik az élvonalbeli híralkalmazások készítésének kihívása és ígérete: valami maradandó érték alkotása.

Akár fejlesztő vagy, akár menedzser, bármely arról szóló vitát, hogy hogyan készíts nagyszerű híralkalmazást, termékfejlesztői mentalitással kellene elindítani: Összpontosíts a felhasználóra, és dolgozz úgy, hogy kihozd belőle a legtöbbet. Így mielőtt elkezdenél fejleszteni, ez segít abban, hogy feltégy magadnak három kérdést:

Ki a közönségem és mik az igényeik?

A híralkalmazások nem önmagáért a történetért vannak – a felhasználó rendelkezésére állnak. A projekttől függően az a felhasználó lehet egy dialízis beteg, aki tudni szeretne a klinikája biztonsági adatairól, vagy akár egy lakástulajdonos, aki nem tud az otthona közelében lévő földrengés-veszélyekről. Nem számít, hogy ki az, bármely jó termékhez hasonlóan egy híralkalmazás készítéséről szóló bármilyen vitát azokkal az emberekkel kellene kezdeni, akik használni fogják azt.

Egyetlen alkalmazás sok felhasználót kiszolgálhat. Például egy Curbwise nevű projekt, amelyet az Omaha (Nebraska) World-Herald készített, olyan lakástulajdonosokat szolgál ki, akik azt hiszik, hogy túladóztatják őket; kíváncsi lakosokat, akiket érdekelnek a közeli ingatlanok piaci értékei; valamint ingatlanközvetítőket, akik megpróbálják nyomon követni a legutóbbi értékesítéseiket. Minden ilyen esetben az alkalmazás kielégíti azt az egyedi igényt, hogy a felhasználók továbbra is visszatérjenek.

A lakástulajdonosoknak például szükségük lehet segítségre a közeli ingatlanokra vonatkozó információk gyűjtéséhez, így azzal érvelhetnek, hogy az adóik igazságtalanul magasak. Ezeknek az információknak az összeállítása időigényes és bonyolult – egy olyan probléma, amelyet a Curbwise megold a felhasználói számára azáltal, hogy összeállít egy felhasználóbarát jelentést minden olyan információról, amelyre szükségük van ahhoz, hogy óvást nyújtsanak be az ingatlanadóikkal szemben a helyi hatóságokhoz. A Curbwise 20 dollárért értékesíti a jelentést, az emberek pedig fizetnek érte, mert ez valódi problémát old meg az életükben.

Az alkalmazásod akár valós problémát old meg, mint pl. a Curbwise, akár kiegészíti egy történet elbeszélését egy érdekes képi megjelenítéssel, mindig ismerd azokat az embereket, akik azt használni fogják. Majd összpontosíts a funkciók tervezésére és fejlesztésére az igényeik alapján.

Mennyi időt kellene ezzel töltenem?

A szerkesztőségben dolgozó fejlesztők olyanok, mint a víz a sivatagban: nagyon keresett vízhiány idején. Az új híralkalmazások készítése egyensúlyozást jelent egy szerkesztőség napi szükségletei és hosszú távú kötelezettségvállalásai között ahhoz, hogy valóban nagyszerű termékeket készítsünk.

Mondjuk, hogy a szerkesztőd egy ötlettel fordul hozzád: A képviselőtestület várhatóan a jövő héten szavaz arról, hogy lebont-e a városodban található több történelmi ingatlant. Azt javasolja, hogy készíts egy egyszerű alkalmazást, amely lehetőé teszi a felhasználók számára, hogy az épületeket megtekintsék egy térképen.

Fejlesztőként van néhány lehetőséged. Megfeszítheted a mérnöki izmodat azáltal, hogy egyedi szoftver használatával gyönyörű térképet készítesz. Vagy használhatsz olyan meglévő eszközöket, mint a Google Fusion Tables vagy a nyílt forráskódú térképezési könyvtárakat, és befejezheted a munkát pár órán belül. Az első lehetőség jobb alkalmazást ad neked; de a második lehetőség talán több időt biztosít arra, hogy valami mást készíts, amivel jobb esélyed van arra, hogy maradandó hatást nyújts.

Csak azért, mert a történet adja magát egy összetett, szép híralkalmazáshoz, még nem jelenti azt, hogy készítened kell egyet. A prioritások kiegyensúlyozása kritikus fontosságú. a trükk az, hogy ne felejtsd el, hogy minden alkalmazásnak, amelyet elkészítesz, ára van: azaz más potenciálisan hatásosabb alkalmazás, amelyen ehelyett dolgozhattál volna.

Hogyan tudok dolgokat a következő szintre emelni?

A magas színvonalú híralkalmazások készítése időigényes és drága lehet. Ezért mindig megéri, hogy rákérdezz a kifizetésre. Hogyan fejlessz egy egyslágeres csodát valami különlegessé?

Egy olyan maradandó projekt létrehozása, amely túllép a hír életciklusán, ennek az egyik módja. De az is egy módszer, ha olyan eszközt készítesz, amely időt takarít meg számodra, miközben előrehaladsz (és nyílt forráskódúvá teszed!), vagy fejlett analítikát alkalmazol az alkalmazásodhoz, hogy többet megtudj a közönségedről.

Sok szervezet összeírási térképeket készít, hogy megmutassa a városaikban tapasztalható demográfiai változásokat. De amikor a Chicago Tribune híralkalmazáskészítő csapatának elkészítette az övéiket, ők a dolgokat a következő szintre emelték úgy, hogy eszközöket és technikákat fejlesztettek ki arra, hogy azokat a térképeket gyorsan el tudják készíteni, amelyeket aztán más szervezetek rendelkezésére bocsátottak, hogy használják azokat.

A munkaadómnál, a Center for Investigative Reporting-nál (Oknyomozó Riportkészítő Központ) párosítottunk egy egyszerű kereshető adatbázist egy minden részletre kiterjedő eseménykövető keretrendszerrel, amely lehetővé tette számunkra, hogy megtanuljuk többek között azt, hogy milyen sokra értékelik a felhasználók a híralkalmazásainkban végezhető felfedezést és kutatást.

Annak megkockáztatásával, hogy ez garasoskodónak hangzik, mindig gondolj a beruházás megtérülésére. Oldj meg egy általános problémát, hozz létre egy új módszert arra, hogy bevond a felhasználókat; tedd nyílt forráskódúvá a munkád részeit; használj analítikát, hogy többet megtudj a felhasználóidról; vagy akár keress a Curbwise-hoz hasonló eseteket, Curbwise, ahol az alkalmazásod része bevételt hozhat.

Csomagolás

A híralkalmazás-fejlesztés nagyon rövid idő alatt hosszú utat tett meg. A Híralkalmazások 1,0 nagyon hasonlított az Infografikák 2.0-ra – interaktív adatvizualizációk, kereshető adatbázisokkal vegyítve, amelyeket elsősorban arra terveztek, hogy továbbengedjék a történet elbeszélését.

Nos, a riporterek sok ilyen alkalmazást tervezhetnek határidőre, nyílt forráskódú eszközök használatával, felszabadítva a fejlesztőket annak érdekében, hogy nagyobb ívű gondolatokkal foglalkozzanak.

Az ipar élén álló Híralkalmazások 2.0 arról szól, hogyan ötvözik a történetmondást és az újságírás közszolgálati erősségeit a termékfejlesztés tudományával és a technológiai világ szakértelmével. Nem kétséges, hogy az eredmény mindenhol Innovációs robbanás lesz azokon a területeken, amelyek lényegessé, érdekessé és különösen hasznossá teszik az adatokat a közönséged számára – és ugyanakkor remélhetőleg ugyanebben segítenek az újságírásnak is.

Chase Davis, Center for Investigative Reporting